Foto: Henrik Hansson


tisdag 29 december 2015

Motverka förkylning

Måndagen började bra men efter ett par timmar med frukostbestyr, barnskjutsar och lekkompisfix så började ögonen svida och bröstet kännas tungt= förkylning på G???
Jag hoppade att se Emmas innebandymatch utan blev hemma med Eric och två lekkompisar. Låg i sängen och vilade medan dessa tre rev övervåningen ;-) fick tips på huskurer via Facebook som jag galet nog testade - oj vilka blandningar jag fick i mig. Efter ca 4 timmar sängliggandes och x antal olika drinkar med allt från vitlök, ingefära, gurkmeja, chili och vinäger så kände jag att jag var redo för det slutgiltiga testet.... Träna. Ett test som alltid fungerar för kroppen säger ordagrant stop om den har en infektion. Så mot Anna&Sarah för att köra ett skivstångspass. Pulsbandet satt på och jag hade järnkoll hela tiden om pulsen skulle skena = infektion. Snittpuls 107 under hela passet vilket var helt normalt, efter det så var det zumba vilket är mer konditionsbaserat. Även nu hade jag pulsbandet igång och det fungerade perfekt. Anna hade koreograferat en låt jag gillar så det kändes extra bra att vara där. Snittpulsen blev 134 och även det är normalt för mig under ett sådant pass och glädjen i min kropp var total. Väl hemma lagade Lars mat, vi kom hem samtidigt eftersom han och Eric sett Emil döma en match.

Kvällen innebar att jag fortsatte vila för att inte ge förkylningen en chans. Låg i sängen och såg Snuten i Hollywood tillsammans med Katching. Jag kände hur kroppen kämpade och arbetade för att bestämma sig om den var förkyld eller inte. Somnade skönt och nu när jag vaknade för en ny dag så är kroppen fortfarande pigg och utan känningar av en förkylning. Trött och seg men det tillhör morgonrutinen. Kanske det bästa receptet mot en blivande förkylning är just "vila, häxblandningar av olika slag  och svettas ut olika baciller via träning" denna gång funkade det - så glad för det eftersom det är helt värdelöst att vara sjuk när man är ledig.

Nya schemat för A&S kom ut igår, får se hur många gånger det kommer att passa :-) 

1 kommentar:

L8 sa...

Tjoha vad bra! Bara å kämpa på med träning, vila och häxbrygder! Hoppas det inte är Jonas som fört med sig något via oss, men ingen av oss andra har några känningar.