Foto: Henrik Hansson


fredag 25 december 2015

Julafton

Vilken start på dagen - 5:30 var det kaffe och sedan rullade dagen på men ca 12:00 började gästerna droppa in och ca 13:00 var julbordet redo att ätas.
Oj vad gott det var och väldigt många goda sorter av allt från sill till patéer. Att vi ändrat på starttiden detta år gör att det var helt nytt med tider och vi har många detaljer att fixa inför kommande jular, körschemat bör finjusteras om man säger så ;-) för bästa möjliga jul. Men äntligen blev det en efterättsbuffe', något jag alltid önskat. Eftersom vår värmepanna har kraschat en del så är vi utan varmvatten, något som skapade en del pyssel vid diskningen. Jag tycker det är värre att vår toa uppe har kraschat men jag är kanske fånig. Vi har även mer värme än vi behöver i huset vilket är rätt galet och framför allt varmt....
Tomten kom och gjorde ett toppenjobb- barnen delade ut klapparna runt granen och mina korgar fick äntligen sina ägare.

För första gången på x antal år kunde jag se Karl Bertil Jonssons julafton, vilket är en underbar saga med ett gott budskap. Jag har under kvällen njutit av flera julfilmer, spelat spel och hört skratt från barnen när de lekt med sina saker och byggt lego. Allt man kan önska sig som mamma har jag fått uppleva. Katchings första jul gick sådär. Helt ok men långt ifrån fläckfritt, snacka om pedant jag är när det gäller honom. Natti natti!

   Redo för att baka ärtbulla 
   Emil sopar dem fria från sot
Katching vaktar och hoppas på att få smaka
        Sillar och annat smarrigt
   Leverpastej, korvar, sallader, skinka
         Från skinkan mot laxen
          Väntar på tomten
              Längtar till tomten
   Jag fick fyr på eldkorgen - eller nåt
                  Mysigt fönster 
       Tomten kom och Tiger hade koll
        Äntligen fick vi äta av husen 
          Underbara Karl-Bertil


Maken tyckte att denna bild skulle vara med ;-) notera det fina halsbandet som min svägerska Lotta har gjort till mig samt en ring som dessvärre inte syns på bild. 

Inga kommentarer: