Väl på väg till min skjuts så även om jag av ren reflex ville sätta mig på höger sida fram i taxibilen så hann jag se chauffören innan jag öppnade dörren. Jag kommer aldrig lära mig att de sitter på "fel" sida när de kör i detta land, tur jag inte hamnade i taxichaufförens knä.
Väl på Scalby Secondary School fick vi träffa Chris Robertsson, Assistant Headteacher som berättade om skolan rent generellt vad gäller antalet elever och pedagoger, upptagningsområde och hur de arbetar. Det är stor skillnad och även här finns det bra saker som jag önskar att vi hade i Sveriges skolor men även mindre bra saker som jag har svårt att se hur det skulle fungera i vårt samhälle - MEN som för den delen inte är helt bortkastade.
Vi fick en rundtur av två elever som var helt perfekta till denna uppgift, de var artiga, visade och berättade samt på ett väl fungerande sätt gav oss tid att fråga men även se många olika klassrum med olika lektioner - engelska, matematik, franska, hemkunskap, drama, kemi, datakunskap/programmering och geografi (detta var lektioner med elever och full verksamhet) Träslöjd, syslöjd och idrott var lektioner utan elever där vi enbart såg lokalerna. I biblioteket som var stort vare det förutom elever som lånade böcker även 32 datorer där en klass hade franska samtidigt som borden i rummet användes till att läsa litteratur av en engelska klass (fungerade klockrent) Hela skolan fungerade som en fabrik med dessa välklädda elever i skoluniform. Det fanns ingen tid för galenskap eller vila utan här körde de ett tufft schema med 60 minuters lektioner uppdelat på 5 tillfällen och ingen rast emellan utan enbart 20 minuter mellan 10:40-11:00 samt 30 min lunch mitt på dagen. De börjar skolan 8:20 och slutar 14:30 - hur detta går ihop beror på att de har inte samma antal ämnen som eleverna måste läsa som vi har i svenska skolan utan enbart 3 kärnämnen som alla tar och ett visst antal andra ämnen som är valbara utifrån olika områden som alla elever måste ta del av - men inte 17 ämnen som i Sverige oavsett hur man räknar.
Ett omtalat och tufft område som vi fick besöka var Isolation (nämnde det igår) Där satt 7 elever som hade gjort något som krävde att de fick en dag där utan möjlighet till rast med någon annan eller träffa någon överhuvudtaget. Har fortfarande blandade känslor över denna plats och vet att detta är det sätt som denna skolan gör och det verkar funka för dem.... men inte något som alla skolor gör vilket glädjer mig. Det som ändå förvånar mig är att tack vare denna åtgärd har de vänt skolresultaten markant från en skola med enormt dåligt rykte till en skola med goda vitsord och resultat.
Eftermiddagen innebar en lektion i hur man kan arbeta med bilder i undervisningen vilket var spännande men gav inte lika mycket som jag brukar känna eftersom vi var uppblandade med den andra språkgruppen vilket är lärare som INTE kan engelska alls utan har under dessa dagar försökt lära sig. Det är inte lätt att göra övningar med någon som kanske enbart kan orden "dog, chair, house, city," det är tufft att då två och två göra en övning eftersom ni kanske förstår att vi är på helt olika nivåer och ingen av oss får ut speciellt mycket av detta - men det bör ha varit den sista gången vi är blandade. Är imponerad av deras mod att åka på en sådan här resa, men detta är ett typexempel på nackdelen med att låta 8 lärare från samma skola åka på utbildning tillsammans, för de pratar alltid sitt hemspråk så fort de bara kan = de övar inte alls lika mycket som de skulle kunna göra vilket skulle leda till att deras ordförråd hade utvecklats ännu mer.
Direkt efter skolan gick jag och Eelika från Estland till The Royal Hotel för Afternoon Tea - något jag verkligen ville uppleva eftersom det känns så oerhört brittiskt. Väldigt många tyckte vi var knäppa eftersom vi har middag i våra familjer kl. 18;00 men vad gör man inte för kulturen. Denna upplevelse var riktigt märklig, det tog 45 minuter att få vårt afternoon tea, vilket kändes helt sjukt eftersom vi var nästan dem enda gästerna, men när det väl kom så sablar förstår vi att det tog tid. Vi åt och skrattade åt mängden och alla smaker, visst hade det varit bättre om vi inte hade behövt äta direkt efteråt men en gång i livet så klarar man av oerhörda mängder mat.... precis som vilken julafton som helst :-)
Jag skyndade mig hem och men blev dessvärre två minuter försenad och blicken på min värdmamma var inte helt lycklig, men jag hoppas verkligen att det enbart berodde på att hon hade ont i sitt knä och inte att jag ätit afternoon tea (på fel hotell, jag hade missuppfattat henne) innan maten, var två minuter sen samt att jag bad om hjälp med att få lite kläder tvättat (oavsett så hoppas jag att imorgon är en ny dag och denna dag glömd)
Efter maten gick jag och Katerina till skolan för att se på film, det var Cinema- night. Filmen hette Vicky Christina Barcelona En film av Woody Allen och sablar vilken goja. Jag tror den hamnar bland mina topp 5 sämsta filmer jag sett, jag uppskattade verkligen inte denna film så som man kanske borde med tanke på regissören. Jag trodde ju i och för sig att jag skulle gå på ett skolbesök idag på kvällen vilket var helt fel, så det var kanske därför - jag var någon helt annanstans i mina tanker/ eller så var filmen helt enkelt dålig.
Imorgon är en vanlig skoldag men på kvällen ska jag på ett skolbesök, vilket jag ser framemot.
Allmän info
Deras ledord
Bakgrunds info
Notera läxhjälpsklubben varje dag!!!
Deras motto
Redo för Tour
Lydiga gruppen
Chris
Konsekvenstavlan satt i alla klassrum
Isolation- med den lärare som vakta
Belönade sina elever på många sätt
Redo för afternoon tea
Och vi väntade och väntade
Åh vips kom detta
Jag valde kaffe till dessa läckerheter
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar